veronicaandersson

Alla inlägg under augusti 2011

Av Veronica Andersson - 31 augusti 2011 18:31

idag är de onsdag, de betyder.. lill lördag, lill lördag betyder, goodis =) ( ja jag är en godisgris) :)

men. har fått några önskemål både på privat medelande och kommentarer.
ett av dom va att ja skulle skriva om mina 5 hittils svårate beslut i mitt liv.. Det kan ja göra nu medans ja ändå väntar på att min dotter ska komma hem =)



De allra svåraste beslutet va nog när ja va gravid första gången.. ska man behålla, eller ska man göra abort? ja är emot abort, men ja va bara 18 år och i min vildaste tid. va ja mogen? eller behövde ja mer tid att vara "ung och dum".

Jag valde att behålla, som ni förstår ;) och det ångrar jag inte en sekund, hur man mognar under en graviditet och hur man automatiskt sätts in i en mamma roll är ofattbart. Det är de svåraste och BÄSTA beslut jag tagit!

 

Jasmine 3 dagar gammal och redo för hemfärd :)

Andra beslut som varit svåra är att välja bort hästar, den svåraste hästen ja varit med om är Gizzmo, j älskade honom, vi va som gjorde för varandra, MEN, ja hade inte möjlighet att träna honom som ja va tvungen, ja grina i flera dagar och än idag när ja tänker på våra stunder tillsamans!
 

Gizzmo, bara timmar ifrån att lämna mig.


Ett annat svårt beslut är att lämna ifrån sig Star, min C-ponny ja hade, en otroligt divig, bitchig märr, men min bästa vän genom en jobbig tid, ja ägde henne i 10 år, men när hon inte ens klarade en skritt tur utan att bli halt, bestämde ja mig för att ge bort henne till sällskap. Men det va tufft. ja saknar henne så de gör ont, och att se henne varje dag när ja åker förbi hennes hem gör ondast, ja vill inte hälsa på, sista gången ja hälsade på kom hon i full galopp och gnäggade, efter de känner jag att de är bäst för oss båda att inte ses. :(

 

Star!


Ett fjärde svårt beslut är Alde..
Min dröm är kennel, för att ha kennel måste man ha hundar som man kan använda i avel, för att hundarna ska kunna gå i avel måste dom va friska, och bra i alla samanhang.
Alde va perfekt, hon va snygg. hon va underbar i temperamentet, hon gick suprt på utställningar, MEN, hon har patella och GKF, glaskroppsframfall. en ögonsjukdom.

Vilken ledde till att hon inte ska användas i avel. och då kom det till en punkt då va va tvungen att välja.. ha henne kvar, och inte kunna ta valpar och ha kennel som ja ville, eller låta henne flytta och jag skulle köpa en annan tik och hoppas på de bästa, ja köpte Lova, och lät Alde flytta, det va ett tungt beslut, men ja träffar henne ganska ofta och det är min kompis som har henne nu =)

 

Mitt femte svåra beslut va för några år sedan, när jag fick välja bort ett drömliv med en kille, pga avstånd och ingen kunde flytta!


Vill dock även skriva att ja har de bra nu , så tiden läker alla sår :)

Hoppas de va en kul läsning:)

Av Veronica Andersson - 30 augusti 2011 23:11

Gud va kul de är när man ser att folk går in på bloggen utan att ja ens uppdaterar eller reklamerar den :D Det gillas.


idag red ja ut på marco, första gången på länge efterssom han är omöjlig att rida ut på själv. så idag hade ja en lycklig häst, och studsig, och het =)
Marsipan va en drööööm idag, inget ovanligt faktiskt.


Alexandra ska få ta hem Tobbe ett tag, han behöver tränas både med bil åkande och social träning. och alex har ju med ragge överallt så de är super bra för tobbe. så han inte blir tråkig...


Hmm va ska ja mer skriva. va in till Sala idag å träffa bunny, angelica, gud så ja saknat henne <3


Men jag har en fråga till er, som ja skulle bli väldigt tacksam om ni ville svara på, vad vill NI läsa om?   va ska ja skriva om?=)



här kommer lite bilder från idag på finaste av dom finaste <3


                       

Av Veronica Andersson - 29 augusti 2011 23:06

ja. nu är marco helfräsch igen, han håller på att lägga på sig hull, och vi har börjat om lite från början, vi kör endast skritt och lite trav arbete, mycke longering och löslongering.
Allt för att han ska bygga upp sig och bli snyggare än någonsin :)
han sköter sig bra, ja hittade äntligen mitt bett som ja alltid hade förut, ett travbett faktiskt, grejen är att de är fasta ringar, och helt plötsligt tjaffsar han knappt i munnen. han gillar det. och jag med.

Ska se om någon vill fota oss nån dag så ni får se :)


Han har börjat lägga på sig en hel del fler kg också.. de gillar jag.. han blir så fin när han blir rund. De syns så tydligt på hans rumpa när han tunnar ut.. inte kul.


Marsipan har fått lulla i skogen i 2 dagar nu. klumpedunsen gick omkull idag, i skritt, på en grusväg. haha.. klant arsel. men han skadade sig inte och va hur glad och pigg som helt efteråt, men de är så typiskt han, lulla runt hur mysigt som helst och rätt som de är bara pang, så ligger han halft ner. haha.


ska se om ja kan få någon som kan fota oss också nån dag :)
vi väntar på stubbåkern mittemot stallet bara :) hihi.. lite kul med variation.


näe.. nu ska ja sova, Imorgon ska ja å jasmine åka in till Sala och träffa min gamla bästa vän, och hennes två döttrar :)


och för att orka med en buss resa med sveriges bästa pratkvarn, de är en utmaning, hihi. nej då. men hon pratar oavbruten konstant, hon älskar att åka buss nämligen :)


 

Av Veronica Andersson - 28 augusti 2011 22:57

ja... bilderna får tala för sig själva. detta blir ett inlägg enbart för att att visa bilderna =)

                                         

Av Veronica Andersson - 26 augusti 2011 22:37

Idag körde ja igenom hästen lite, igår körde vi grundlydnad, övergångar från skritt till halt, från skritt till trav osv.

Idag va han duktig, men lat.. Ja fick kämpa som en gris.. men tur är väl de så man inte somnar, eller nåt=)

 

Marco va halt igår, eller.. markerade i traven, och idag markerade han i skritten, vette tusan va de är, masserade honom med mina magnetkulor, stretchade honom. precis som den senaste veckan. hoppas han är bättre imorgon, han va varken varm eller svullen, så ja tror att han har halkat eller klivit snett bara.


imorgon ska ja med min kusin på valpträff.. kameran ska med, så hålln utkik =)


förrästen så vill ja bara Säga att de är kul att ni kommer in och kikar här inne ibland :) släng gärna in en kommentar då och då =)


 

Av Veronica Andersson - 24 augusti 2011 20:57

här kommer ett önske inlägg... om mina gamla hästar :)


Vi har haft väldigt många hästar i familjen, har enstore syster och en storebror som också varit intresserad och haft hästar=)


men... vi fick familjens första när ja va 3 år, en shettis som hette Hilmer, en envis liten rödskäck, ganska ful faktiskt haha.

den som mest gillade honom va min bror, han älskade att kuta upp för stallbacken med honom, då jävlar gick de undan =)


Efter honom köpte vi en gammal ridskolehäst från sorf, madicken. en fin gammal dam som visade sig ha väldigt mycke egen vilja och tyckte om att smita tillbaka till stallet, med eller utan ryttare, madicken va en c-ponny, och va väl mest min systers häst, och ja va vldigt liten, så hon va lite stor för mig, så mamma åkte å köpte en shettis, smulan. en liten fux med lång vit man och svans, köptes av en hästhandlare, inte inriden eller nåt, men henne hade ja ett bra tag, tyvärr fick hon fång, och blev en avkastardrottning, så vi sålde henne efter några år, då hyrde vi ett russ från grälsta, carola, jag älskade henne, ja älskade att rida henne, hon va hemsk i hantering, sparkade och bet, men en klippa i all ridning, samtidigt som vi hade Carola hade vi en vit arab, Abdun, kallad Abbe, som faktiskt för övrigt blev över 30 år gammal.

bilden är på mig och carola. :)
 


Bilden nedanför är på Mig och Madicken, som ni ser va ja ganska liten =)


 

Nåja, tiden gick,  Vi flyttade från sala till avesta, lämnade ut madicken på livstidsfoder, där hon levde resten av sitt liv i lugn och ro.

jag Fick en b-ponny, Extrem Viking. vi köpte och provred honom som hingst, kasterade och tog hem, han va verkligen en drömponny, så jävla rolig att rida så ja önskar ja fick träffa honom en sista gång, han är född -93 om någon skulle råka veta vart han finns.

Bilden är på extrem viking.

 

Vi flyttade ganska snabbt från avesta igen, och ja började växa ur min lilla b-ponny, till min stora sorg. men medans ja hade honom kvar köpte vi Star, ja och min syster skulle ha henne ihop, en c-ponny, korsning mellan arab, appalosa och russ. en liten ättrig mara =)
Vi hade henne ihop ca 2-3 månader, men hon va hemsk, hon högg alla hon kom åt, va extremt het och tog mer än gärna bettet och drog, så min syster tappade intresset, och till min stora lycka blev hon baaara min :)

Bilden är på min och extrem och Star i bakgrunden, och första bilden är på mig och extrem :) =)

   

Extrem såldes, som ni nog förstår, och ja hade bara star, lånade hem en till ponny som hette Mulle ett tag, en som ja verkligen fastnade för, tyvärr ville inte ägarna sälja honom längre så han åkte hem igen.

Vi flyttade efter några år till Årjäng, i värmland, ja hade fortfarande bara star, hon bodde som ensamhäst i ett år med oss, vi byggde om garaget till stall, kan ni tänka er va mysigt de va =) ja gick bara nerför trappan efterssom garaget va under huset och gosa med henne =)
men detta funkade ju inte i längden, så vi åkte till Bullaren och titta på några nyinkomna importer, fastnade speciellt för en, vit liten ruggig connemara ponny, första gången vi åkte dit kunde ja inte prova henne, hon va inte inriden, inte ens sutten på.

vi åkte tillbaka någon dag senare, och gick ut å gick med henne, och ja va kär... Kimmie skulle bli min, och det blev hon =)
 

Bilden på Kimmie är efter nåt år ja haft henne, hon såg hemsk ut, hon va smal, hade nästan svart man och svans, och va såå.... typ ful haha.

och under de 2 åren ja ägde henne, fick mamma sätta på henne grimma de sista halvåret, hon va extremt skygg och litade inte på någon, de tog mig ca 3 månader att kunna ta på och av grimman utan att vänta ut henne en timme innan.
men hon blev fin, och nu är hon en jätte bra dressyr ponny som tävlar ganska högt med bra resultat, känns ganska bra när de är en häst som jag ridit in =)
Kimmie hade vi i 2 år, sedan ville ja ha storhäst, lånade ut star på foder till karlskoga, kimmie sålde vi till torsby ridklubb, som sedan sålde henen vidare till Julia och hennes familj där hon bor idag!


Jag köpte min älskade storhäst, Gizzmo, korsning mellan Arab och Varmblod, en knepig kille, svårlastad, världens clown , men han satte djupa spår i mig! Jag älskade honom så otrolig, vi va med om mycket tillsamans!

Bilderna är på Gizzmo.
   

Till sällskap till honom så fick ja en liten shettis, Finans av friheten, hade bara honom en stund han såldes till norge och blev körhäst! :)

   

Här är finans, och Gizzmo :)


Efter att finans flyttat, skulle Gizzmo stallas upp i ett större stall, efterssom han va så besvärlig att lasta så va de lättast så, lastningen dit gick inte, så ja red honom till nya stallet, en 3 mils lång ridtur :) redan där visade han sin dolda talang, de som skulle bli hans liv, distans.

Ja hade gizzmo och tränade honom mycke dressyr, ja fick även dit en min morfars travare på inridning, som ja senare fick av honom men som srogligt nog "bröt" benet och nödslaktades inna hon hann komma tillbaka, ja hade henne 3 månader och red in henne.
 
Gizzmo och Candy


Efterssom de va dyrt stall, så ville mamma ta hem Gizzmo igen till gården, så vi tog hem star igen, som vi hade ute på foder, Star kom hem, blev halt strax därefter och blev aldrig riktigt återställd.

Därför ville ja ha en ny ponny, eller en till. ja fick välja, så ja valde att föröska sälja Gizzmo, efterssom hans lastningsproblem va någon som vi inte klarade hantera, men innan vi satte ut han på annons, hitta ja min dröm, en svart d-ponny vid namn Quinta. :)
   

Vi flyttade hem till Sala igen, hade med alla 3 hästarna, vägen hem va lång, gizzmo vägrade lastas, han fick stå ensam kvar de första lassen och när första hästarna åkte de 35 milen till sitt nya hem, väl tillbaka vägra han fortfarande gå in, vi red honom till grannstallet, där tog travgubbarna in honom, fråga mig inte hur de lyckades, men in kom han iaf. Då bestämde ja mig, Ja orkade inte ha detta problem längre, aldrig kunna åka iväg för han inte gick in, ja hade tappat räkningen på hur många träningar ja missat, hur ledsen ja varit, så han såldes, vilket ja ångrar än idag!
Gizzmo tävlar framgångsrikt i distans nu.

      Ja hade en härlig sommar med töserna, Men upptäckte ganska snart att Quinta och jag inte funkade ihop, så vi sålde henne, Star va halt fortfarande så henne gav jag bort till ett grannstall, där hon fick ett föl, de är en annan historia, ja tycker inte man betäcker ett sto på 19 år, första gången och som är halt och ont i benen, men men.. ja hade skrivit över henne, kunde inte göra nåt.

ja köpte ett billigt kallblod, för att ha något att bara luffsa runt på, och kallblod, men ackså fel ja hade hem fick ja en galen häst som inte gick å kontrollera, stack och skenade, han hade ja bara ca 2 månader, ja blev rädd för att rida, mamma tyckte ja behövde en lugn och trygg häst, så ja fick Carizma, ett new forest sto som va trygg och snäll.

Bilden är på rappen. nordisen.
  Galnignen nyklippt=)

Nåja, Carizma va iaf en vän, hon fick tillbaka mig på hästryggen, ja blev trygg igen, blev gravid och fick jasmine.
är glad att ja fick henne då, annars hade ja nog inte haft häst nu heller. jag har alltid varit en sån som älskar utmaningar, men först quintas beteende, sen rappen, de blev för mycket..

Men carizma va verkilgen en super vän, en trygg sådan :)
Carizma och jag!
    



Ja hittade en liten till ponny, som ja ville jasmine skulle ha, (ja, jag är en impulsköpare) Katrinebergs Rowette, ja köpte henne när ja va gravid, ja å madde red in henne, och sålde sedan henne till trav. såhär såg hon ut =)
 

Nåja, Carizma såldes, och är numera en ängel sedan en vecka tillbaka, och ja köpte marco. som ja har kvar än idag, sedan köpte ja Caramell, som såldes i våras och sen marsipan :)

Så nu vet ni min historia, kan slänga upp en bild på caramell för er som inte vet ve, han var =)

 

Marsipan och Marco vet ni ju vilka dom är, så dom lägger ja inte upp bilder på=)


Däremot slänger ja upp två bilder, en på Star, min saknade älskade vän, och en på Gizzmo, också en saknad och älskad vän.
   


grattis till er om orkat läsa allt =)


finns såå mycke mer och berätta om alla hästar och massvis med bilder, ni får gärna skriva om ni vill veta mer om någon av dom. eller om ni vet vart dom finns idag, tex smulan, extrem, carola :)



sammanlagd har de kommit och gått 18 hästar sedan jag var 3, alltså på 20 år! varav 2 jag äger nu =)

Av Veronica Andersson - 23 augusti 2011 23:23

har lite bilder som ja kan visa er från idag =) mina älskade pojkar. tänkt va underbara dom är. marco har lite vila just nu, ganska kravlösa skritt turer, longering och mycke markarbete. marsipanen rids ganska mycke som vanligt, dressyr varierat med uteritter och enstaka hopp ibland.

ja är ju inget stort fan av hoppning, eller egentligen är ja de, men ja är så rädd när de blir högre så då blir ja bara arg på mig själv att ja inte vågar hoppa. :)
Känslan när man rider mot ett hinder som är högt, man känner att döden är nära, blir kallsvettig, tappar andan och är nervös, MEN, när man väl hoppat det, så är de så jäävla härligt.. nåja, ja kanske blir av med min rädsla nån gång =)


Tog en långis med hundarna förut idag också. släppte valparna lösa för första gången =) hihi... de röjjde, eller. tobbe gjorde,. casper sprang bara vid mina ben.. sötnos.


Näe. nu ska ja snart gå å sova.. är trött. ja och jasmine försov oss imorse, haha. hon börjar dagis kl 09.00 vi vakna 08.50 hahah.... ooopsssie -.-

Så ikväll ska ja lägga mig tidigare så ja slipper göra så hon kommer för sent :D


bjuder på lite bilder från dagens fooootografering på the horse:D


                     

Av Veronica Andersson - 22 augusti 2011 20:46

Tänkte knåpa ihop något intressant inlägg sen :) Så håll utkik :D

Presentation


Är en oftast glad tjej, som brinner för min dotter och mina intressen som är hundarna och hästarna.

Tävlar med hundarna när det är säsong, och ska börja tävla mer med hästarna när ja samlat mod till det :)

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards