veronicaandersson

Direktlänk till inlägg 1 november 2011

Hundavel?

Av Veronica Andersson - 1 november 2011 20:30

Ibland undrar man hur folk tänker, skönhet (?) går före hälsan.

Exempel är schäfer, för många år sen, va schäfrar en ganska frisk ras, sällan problem, nu, kan de som oftast vinner utställningar knappt gå för de är så sönderavlade i sina bakben?

 

Chihuahor, finns ju olika varianter som ni vet, men de "populära" show hunden, har äppelformade huvuden, så stora att faktiskt många får problem. vet flera som avlivat sina älskade fyrbenta för det har blivit något med deras huven.


Engelsk bulldog? ja va finna det att säga, en bild säger mer än 100 ord?

 


man kan ju även ta den kinesiska nakenhunden i detta exempel, då jag håller på med kineserna, förr. va dom väldigt nakna, idag, är de ganska behårade fast de är nakna. bildera säger väl skillnaden ?
Visst finns de sådär nakna nu med, men oftast är de dom flashiga, "ponny" liknande kineserna som visas i ringarna, och änvänds i avel, då de är de som blir meriterade och champions, de är dom flashiga showhundarna som har tagit över, men de finns även uppfödare som håller kvar vid de super nakna.

en bild på en chinese från 1969, en som var champion på den tiden, och en bild på min Lova, som har goda chanser att bli champoion idag!

 



Hoppas ni tycker de va ett intressant inlägg :)
Va tycker ni om avelns utveckling?

 
 
Mathilda

Mathilda

1 november 2011 21:05

Ja visst är det konstigt? Anledningen till att vi har en standard är ju för att våra nuvarande hundar ska likna ursprungsrasen så mycket som möjligt. Men ändå avlas det fram hundar för att domare och uppfödare "föredrar" något annat än vad standarden säger.

Själv har jag Beardies och i vår ras har det blivit allt vanligare med stora pälsar och flashiga rörelser.

Fin blogg och super vackra hästar förresten ! :)

http://mathildashundar.blogg.se

 
Marie

Marie

1 november 2011 21:37

Jag tycker det är hemskt att det bara ska se "snyggt ut" hela tiden..
Man måste ju tänka på hunden som ska leva med det också..

Det är väll en sak om man avlar fram t.ex mer behåring, här uppe skadar det ju inte precis att dom har lite mer hår på kroppen, men att dom ska avla så att dom knappt kan äta normalt eller inte kan gå tycker jag inte är okej!

Ja kan väll säga såhär: Så länge inte hundarna lider av det man försöker avla fram så är det okej, men inte annars! :)

http://clarabelelhabiba.blogg.se

 
Jonna / tanneryttarna

Jonna / tanneryttarna

1 november 2011 23:07

Intressant inlägg . Jag tycker det är lite synd att aveln har tagit över så pass mycket att hundarna och djur annars också inte kan leva normalt utan får anpassa sig efter det.

http://tanneryttarna.blogg.se

 
lollo ♥

lollo ♥

1 november 2011 23:54

super bra inlägg! mer sånt!

http://lkbs.blogg.se

 
Ingen bild

Olivia

2 november 2011 01:37

Jag tycker att det var ett väldigt intressant inlägg. Jag själv har en ganska... "dum" (?) dröm om att ta över min mormors kennel i framtiden och att kunna vara lika stor som hon var på 70, 80 samt 90-talen, och vår (mormors från början, men även något jag går otroligt mycket på inom såväl häst som hundsport) policy är att djuren ska kunna må bra, vara snygga, snabba (tänker nu främst på whippet eftersom att det är "min ras"), kunna göra bra ifrån sig även inom bruks om det är vad man vill osv.

Schäfern som du har lagt upp gämförelse på har numera, precis som de allra flesta raser idag, två grupper: en för utställning och en som är med för bruks. Brukshundarna är mycket friskare och, tycker jag, snyggare.
Whippetrasen har också blivit uppdelad, den hund som för ca 40 år sen var en allroundras som skulle vara snygg och vacker att se på, snabb på banorna och som passade som familjehund eller vad man kände för att göra, blir alltmer uppdelad: race & utställning. Det finns även en tredje del, dock tack och lov en minoritet, det är "sällskapswhipparna". Det finns ett fåtal inom alla raser som håller på att splittras som håller kvar vid det som var, den "gamla goda tiden". Min mormor tillhör de, min gammelmormor som föder upp schäfer gör, även jag gör det, för de hundarna jag känner och känt har varit perfekta allroundhundar! Min egen är snygg, snabb, skulle med lite träning kunna gå lydnad och agility och framför allt är hon frisk. De schäfrar jag haft kontakt med har (mått bra) gått lydnad, kunnat ställas med skapliga resultat, gått rapport mm.

Oj vad jag tjabblar på... Men jag tycker att det är ett ganska hemskt fenomen att både inom hund och hästvärlden, till och med kattvärlden, ska allt handla om utseende och prestation.
Jag bara hoppas att vi djurmänniskor ska bli klokare och börja måna mer om våra djur snart igen..! Självklart menar jag inte alla- men det är många som borde "inse vad de ställer till med".
Ytterligare ett exempel är "mopsarna" som knappt kan andas...

Förlåt för en otroligt lång och rörig kommentar..! :S ;)

 
Frika

Frika

2 november 2011 07:47

Ja det är hemskt vad vi gör med våra bästa vänner. Att avla fram en snyggare hund är enligt mig okej så länge det inte påverkar hälsan till det negativa, men tråkigt nog så gör det oftast det.

http://hundi.blogg.se

 
Ingen bild

Sanna Andersson

2 november 2011 08:37

Synd att de är så utseendefixerat, för de är ju psyket som känns som de viktigaste egentligen.

 
Maria

Maria

2 november 2011 10:08

Det är helt sjukt att det får lov att bli såhär! Välmående, hälsa och mentalitet bör alltid gå före utseende och tävlingsresultat.
Betänk dock att det även inom Schäfern faktiskt finns hundar, de bruksavlade, som har en bra byggd kropp och en bra mentalitet. Dessa hundar är ju dock riktiga arbetshundar som inte passar de som bara vill ha en schäfer för att ha en, där är det ju utställningsschäfrarna som faller in.

http://htt://meazs.blogspot.com

 
amanda

amanda

4 november 2011 20:43

Jätte bra inlägg ! Lånar texten om det är okej ! :) länkar naturligtvis din blogg! ((:

Hade en Cavalier King Charles Spaniel som avlivades för ett halvår sedan , detta pga en hjärtsjukdom som framkallades genom aveln! :/

http://lillyfloower.blogg.se

 
Pernilla

Pernilla

6 november 2011 21:44

Dom avlar verkligen sönder schäfrarna nuförtiden.
Mina föräldrar har arbetat med schäfrar i över 30 år och de har genom tiderna sätt hur uppfödare avlar sönder sin schäfrar för att få pälsen fin. Man ser schäfrar som ser ut som om att de ska ramla ihop vilken sekund som helst. En fin schäfer enligt mig är en frisk schäfer med mycket muskler,snygga höfter och vacker exteriör. En fin hund får man oftast genom att träna den och stimulera och se till att den är frisk. Det är samma sak med hästar,en välmusklad häst är oftast en fin häst medans en häst som bara står och inte har några muskler inte är fin.
Det är jättesvårt att hitta kennlar som föder upp schäfrar för tjänst för de flesta avlar för att få fina schäfrar till uts.. Janalands Kennel föder upp friska,snygga och arbetsvilliga schäfrar som också blir snygga då de faktiskt är friska.

http://weimas.myshowroom.se

 
Ingen bild

Diana

18 november 2011 14:23

Jättebra inlägg!
Det är verkligen hemskt hur aveln har utvecklats :/
Har själv en schäfer (bruks såklart!!), och de flesta blir förvånade över hur "rak" hon är!
Det är hemskt när man ser dessa små oskyldiga djur lida så mycket pga oss människor!
Det är ju inte ens snyggt med schäfrar som hänger med hasorna på det viset! HELA TIDEN!
När min lilla tjej står som dom "ska" göra på utställning (ställer inte ut henne eftersom det ändå inte blir bra resultat) står hon också lite nersänkt med baken, men det är ju ENBART DÅ dom ska stå så!
Nej förlåt, jag blir bara så arg :(
Engelska bulldoggen är också ett bra exempel på ren idioti! :/

Skärpning nu människosläktet, ska inte detta föreställa "vår bästa vän"!?

 
Ingen bild

Malin

14 mars 2012 10:35

Men att kinesen har mer hår är ju inget den mår dåligt av & som går att jämföra med ex bulldogg, schäfer shar-pei osv.. Det hänger på ägaren, om man tar bort håret humant.
Sen så undrar jag, om du har så mycket emot dom överpälsade kineserna varför du stöttar den aveln? Din hane från Martha är ju väldigt väldigt hårig...

Veronica Andersson

14 mars 2012 16:52

Jag har inget emot dom överpälsade kineserna, då skulle ja inte ha en själv. å flameboy är en hårig, men ja har då stött på såna som är mycke hårigare än honom, och på vilket vis stöttar jag den? Flame är aldrig använd i avel och planerar att aldrig användas heller ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica Andersson - 15 juni 2012 10:24


Håll tummarna idag kl 2!!!!  

Av Veronica Andersson - 14 juni 2012 22:13


ja just nu känner ja mest smärta... de gör ont. undviker marsipan så mkt de går. såklart pysslar ja om honom, men ja undviker att kolla på bilder, rida "ordentligt" osv.. allt för att "glömma" honom innan han ens har lämnat mig.... ja vet att annars ...

Av Veronica Andersson - 13 juni 2012 12:50

<a href> http://apps.vizibly.se/hooks/sv/like/189/36e4ed328c2fc40d1542b602a018d0d0246fa6e8/ </a href>   Rösta på finaste Marco =) ...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 20:59

Tänkte skriva om min och Marcos tid tillsamans!   Allting började november 2008... Jag hade min andra ponny till salu och hon blev såld. Carizma. en New forest dam.iaf så satt ja och letade annonser hela dagarna.. ja ville ha en storhäst, en allr...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 10:37


Kan man vara det?ja dricker fan obo'y typ... jämt? haha... som andra dricker kaffe dricker ja obo'y... men de är ju iaf gott.. :)   Idag ska ja rida, fast lite senare, först ska ja till läkaren å kolla igenom medicinerna så allt är okej. och ta m...

Presentation


Är en oftast glad tjej, som brinner för min dotter och mina intressen som är hundarna och hästarna.

Tävlar med hundarna när det är säsong, och ska börja tävla mer med hästarna när ja samlat mod till det :)

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards