veronicaandersson

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Önske inlägg :)

Av Veronica Andersson - 24 augusti 2011 20:57

här kommer ett önske inlägg... om mina gamla hästar :)


Vi har haft väldigt många hästar i familjen, har enstore syster och en storebror som också varit intresserad och haft hästar=)


men... vi fick familjens första när ja va 3 år, en shettis som hette Hilmer, en envis liten rödskäck, ganska ful faktiskt haha.

den som mest gillade honom va min bror, han älskade att kuta upp för stallbacken med honom, då jävlar gick de undan =)


Efter honom köpte vi en gammal ridskolehäst från sorf, madicken. en fin gammal dam som visade sig ha väldigt mycke egen vilja och tyckte om att smita tillbaka till stallet, med eller utan ryttare, madicken va en c-ponny, och va väl mest min systers häst, och ja va vldigt liten, så hon va lite stor för mig, så mamma åkte å köpte en shettis, smulan. en liten fux med lång vit man och svans, köptes av en hästhandlare, inte inriden eller nåt, men henne hade ja ett bra tag, tyvärr fick hon fång, och blev en avkastardrottning, så vi sålde henne efter några år, då hyrde vi ett russ från grälsta, carola, jag älskade henne, ja älskade att rida henne, hon va hemsk i hantering, sparkade och bet, men en klippa i all ridning, samtidigt som vi hade Carola hade vi en vit arab, Abdun, kallad Abbe, som faktiskt för övrigt blev över 30 år gammal.

bilden är på mig och carola. :)
 


Bilden nedanför är på Mig och Madicken, som ni ser va ja ganska liten =)


 

Nåja, tiden gick,  Vi flyttade från sala till avesta, lämnade ut madicken på livstidsfoder, där hon levde resten av sitt liv i lugn och ro.

jag Fick en b-ponny, Extrem Viking. vi köpte och provred honom som hingst, kasterade och tog hem, han va verkligen en drömponny, så jävla rolig att rida så ja önskar ja fick träffa honom en sista gång, han är född -93 om någon skulle råka veta vart han finns.

Bilden är på extrem viking.

 

Vi flyttade ganska snabbt från avesta igen, och ja började växa ur min lilla b-ponny, till min stora sorg. men medans ja hade honom kvar köpte vi Star, ja och min syster skulle ha henne ihop, en c-ponny, korsning mellan arab, appalosa och russ. en liten ättrig mara =)
Vi hade henne ihop ca 2-3 månader, men hon va hemsk, hon högg alla hon kom åt, va extremt het och tog mer än gärna bettet och drog, så min syster tappade intresset, och till min stora lycka blev hon baaara min :)

Bilden är på min och extrem och Star i bakgrunden, och första bilden är på mig och extrem :) =)

   

Extrem såldes, som ni nog förstår, och ja hade bara star, lånade hem en till ponny som hette Mulle ett tag, en som ja verkligen fastnade för, tyvärr ville inte ägarna sälja honom längre så han åkte hem igen.

Vi flyttade efter några år till Årjäng, i värmland, ja hade fortfarande bara star, hon bodde som ensamhäst i ett år med oss, vi byggde om garaget till stall, kan ni tänka er va mysigt de va =) ja gick bara nerför trappan efterssom garaget va under huset och gosa med henne =)
men detta funkade ju inte i längden, så vi åkte till Bullaren och titta på några nyinkomna importer, fastnade speciellt för en, vit liten ruggig connemara ponny, första gången vi åkte dit kunde ja inte prova henne, hon va inte inriden, inte ens sutten på.

vi åkte tillbaka någon dag senare, och gick ut å gick med henne, och ja va kär... Kimmie skulle bli min, och det blev hon =)
 

Bilden på Kimmie är efter nåt år ja haft henne, hon såg hemsk ut, hon va smal, hade nästan svart man och svans, och va såå.... typ ful haha.

och under de 2 åren ja ägde henne, fick mamma sätta på henne grimma de sista halvåret, hon va extremt skygg och litade inte på någon, de tog mig ca 3 månader att kunna ta på och av grimman utan att vänta ut henne en timme innan.
men hon blev fin, och nu är hon en jätte bra dressyr ponny som tävlar ganska högt med bra resultat, känns ganska bra när de är en häst som jag ridit in =)
Kimmie hade vi i 2 år, sedan ville ja ha storhäst, lånade ut star på foder till karlskoga, kimmie sålde vi till torsby ridklubb, som sedan sålde henen vidare till Julia och hennes familj där hon bor idag!


Jag köpte min älskade storhäst, Gizzmo, korsning mellan Arab och Varmblod, en knepig kille, svårlastad, världens clown , men han satte djupa spår i mig! Jag älskade honom så otrolig, vi va med om mycket tillsamans!

Bilderna är på Gizzmo.
   

Till sällskap till honom så fick ja en liten shettis, Finans av friheten, hade bara honom en stund han såldes till norge och blev körhäst! :)

   

Här är finans, och Gizzmo :)


Efter att finans flyttat, skulle Gizzmo stallas upp i ett större stall, efterssom han va så besvärlig att lasta så va de lättast så, lastningen dit gick inte, så ja red honom till nya stallet, en 3 mils lång ridtur :) redan där visade han sin dolda talang, de som skulle bli hans liv, distans.

Ja hade gizzmo och tränade honom mycke dressyr, ja fick även dit en min morfars travare på inridning, som ja senare fick av honom men som srogligt nog "bröt" benet och nödslaktades inna hon hann komma tillbaka, ja hade henne 3 månader och red in henne.
 
Gizzmo och Candy


Efterssom de va dyrt stall, så ville mamma ta hem Gizzmo igen till gården, så vi tog hem star igen, som vi hade ute på foder, Star kom hem, blev halt strax därefter och blev aldrig riktigt återställd.

Därför ville ja ha en ny ponny, eller en till. ja fick välja, så ja valde att föröska sälja Gizzmo, efterssom hans lastningsproblem va någon som vi inte klarade hantera, men innan vi satte ut han på annons, hitta ja min dröm, en svart d-ponny vid namn Quinta. :)
   

Vi flyttade hem till Sala igen, hade med alla 3 hästarna, vägen hem va lång, gizzmo vägrade lastas, han fick stå ensam kvar de första lassen och när första hästarna åkte de 35 milen till sitt nya hem, väl tillbaka vägra han fortfarande gå in, vi red honom till grannstallet, där tog travgubbarna in honom, fråga mig inte hur de lyckades, men in kom han iaf. Då bestämde ja mig, Ja orkade inte ha detta problem längre, aldrig kunna åka iväg för han inte gick in, ja hade tappat räkningen på hur många träningar ja missat, hur ledsen ja varit, så han såldes, vilket ja ångrar än idag!
Gizzmo tävlar framgångsrikt i distans nu.

      Ja hade en härlig sommar med töserna, Men upptäckte ganska snart att Quinta och jag inte funkade ihop, så vi sålde henne, Star va halt fortfarande så henne gav jag bort till ett grannstall, där hon fick ett föl, de är en annan historia, ja tycker inte man betäcker ett sto på 19 år, första gången och som är halt och ont i benen, men men.. ja hade skrivit över henne, kunde inte göra nåt.

ja köpte ett billigt kallblod, för att ha något att bara luffsa runt på, och kallblod, men ackså fel ja hade hem fick ja en galen häst som inte gick å kontrollera, stack och skenade, han hade ja bara ca 2 månader, ja blev rädd för att rida, mamma tyckte ja behövde en lugn och trygg häst, så ja fick Carizma, ett new forest sto som va trygg och snäll.

Bilden är på rappen. nordisen.
  Galnignen nyklippt=)

Nåja, Carizma va iaf en vän, hon fick tillbaka mig på hästryggen, ja blev trygg igen, blev gravid och fick jasmine.
är glad att ja fick henne då, annars hade ja nog inte haft häst nu heller. jag har alltid varit en sån som älskar utmaningar, men först quintas beteende, sen rappen, de blev för mycket..

Men carizma va verkilgen en super vän, en trygg sådan :)
Carizma och jag!
    



Ja hittade en liten till ponny, som ja ville jasmine skulle ha, (ja, jag är en impulsköpare) Katrinebergs Rowette, ja köpte henne när ja va gravid, ja å madde red in henne, och sålde sedan henne till trav. såhär såg hon ut =)
 

Nåja, Carizma såldes, och är numera en ängel sedan en vecka tillbaka, och ja köpte marco. som ja har kvar än idag, sedan köpte ja Caramell, som såldes i våras och sen marsipan :)

Så nu vet ni min historia, kan slänga upp en bild på caramell för er som inte vet ve, han var =)

 

Marsipan och Marco vet ni ju vilka dom är, så dom lägger ja inte upp bilder på=)


Däremot slänger ja upp två bilder, en på Star, min saknade älskade vän, och en på Gizzmo, också en saknad och älskad vän.
   


grattis till er om orkat läsa allt =)


finns såå mycke mer och berätta om alla hästar och massvis med bilder, ni får gärna skriva om ni vill veta mer om någon av dom. eller om ni vet vart dom finns idag, tex smulan, extrem, carola :)



sammanlagd har de kommit och gått 18 hästar sedan jag var 3, alltså på 20 år! varav 2 jag äger nu =)

 
 
Stefani

Stefani

24 augusti 2011 23:03

Jag vill veta mer om Kimmie och Rappen :)
Kul att du bott i Värmland förresten , jag bor i Arvika :)

http://www.kroklista.blogspot.com

 
Jenny

Jenny

24 augusti 2011 23:18

nästa gång du har last problem så kan ja hjälpa dig =) har nämligen blivit upplärd av "travgubbarna" så nu fan är det ingen häst som slipper gå på transporten!

http://caspadia.blogg.se

 
Ingen bild

Stina

24 juli 2013 11:05

Jag vet var Viking finns! Han står på en ridskola, jag tävlar honom i hoppning och vi har vunnit en l:C i hoppning tillsammans! Han står på ekbackens ryttarförening!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica Andersson - 15 juni 2012 10:24


Håll tummarna idag kl 2!!!!  

Av Veronica Andersson - 14 juni 2012 22:13


ja just nu känner ja mest smärta... de gör ont. undviker marsipan så mkt de går. såklart pysslar ja om honom, men ja undviker att kolla på bilder, rida "ordentligt" osv.. allt för att "glömma" honom innan han ens har lämnat mig.... ja vet att annars ...

Av Veronica Andersson - 13 juni 2012 12:50

<a href> http://apps.vizibly.se/hooks/sv/like/189/36e4ed328c2fc40d1542b602a018d0d0246fa6e8/ </a href>   Rösta på finaste Marco =) ...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 20:59

Tänkte skriva om min och Marcos tid tillsamans!   Allting började november 2008... Jag hade min andra ponny till salu och hon blev såld. Carizma. en New forest dam.iaf så satt ja och letade annonser hela dagarna.. ja ville ha en storhäst, en allr...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 10:37


Kan man vara det?ja dricker fan obo'y typ... jämt? haha... som andra dricker kaffe dricker ja obo'y... men de är ju iaf gott.. :)   Idag ska ja rida, fast lite senare, först ska ja till läkaren å kolla igenom medicinerna så allt är okej. och ta m...

Presentation


Är en oftast glad tjej, som brinner för min dotter och mina intressen som är hundarna och hästarna.

Tävlar med hundarna när det är säsong, och ska börja tävla mer med hästarna när ja samlat mod till det :)

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards