veronicaandersson

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Arabiska fullblod

Av Veronica Andersson - 11 februari 2012 21:12

Som en del vet så går det en hel del myter om araber? inte sant? :)
Dom är hispiga, heta, nervösa, tittiga, svårfödda, ser soöken, blir inge bra ridhästar, frusna... ja listan kan göras ganska lång...
jag sa till mig själv förut att ja skulle inte ha nån arab, de va liksom inte "min" ras, så hittar ja Marsipan, och han är bara allt ja önskar mig, men... han är ju en arab?

Han går emot alla myten, han är lugn, snäll, otittig, inte alls nervös, underbar dressyrkille, lättfödd, och fryser sällan... hur kom de sej? :)


jag tror att som med många andra raser/saker så är det inte alls alltid som rykterna stämmer, ja har ändrat min åsikt om Araber, helt och hållet, i framtiden vill jag ha mindre uppfödning av dom, och visa folk vad jag menar, att det är perfekta ridhästar, att det är en perfekt allround häst!


Jag fick upp mitt intresse om araben sen ja fick Marsipan, jag älskar att smörja in honom runt nosen/ögonen, och showa upp honom, för vet ni vad? det finns fan inge vackrare än en iordninggjord arab!


Och så ska man jämföra med Marco då... som är en KWPN, Holländskt halvblod i korta drag.
han är tittig, superkänslig, blir lätt stressad och nervös, svårfödd, ser spöken bakom varenda gräs strå.. DÄR har vi den typen av häst som jag trodde att araber va.
Nu är de väl olika på raser och individer, men ja tycker de är lite kul tankebana det här.. :)


Nåja.. nu har ja redigerat bilder i 2 timmar, snart ska ja sova. men blev riktigt nöjd med denna bild!


 

En vinter klädd Marsipan!


en sommar klädd Marsipan =)

 



Vad tycker Ni om araber? vad har ni för erfarenheter av dom?




 
 
Camilla

Camilla

11 februari 2012 21:31

Såå sjukt fin :D

Ja gillar araber oftast, är dom så snygga som din är det svårt att inte gilla dom hihi
finns vissa som har det där speciella arabhuvudet som är extremt mkt böjt (kommer inte på rätta namnet xD)och det gillar ja inte, men är det bara lite så är dom såå vackra :D

http://meaglin.blogg.se

 
Marica

Marica

12 februari 2012 10:57

Jag har ridigt en arab eller ja han ärkorsning arab och halvblod som egentligen gör honom rätt kumpig. men han är världens bästa och snällaste, men det ända jobbiga med honom att han knappt får någon vinterpäls och måsta nästan alltid ha dubbla täcken på sig så han inte fryser, och det andra är att han är ouppfostrad med den kan ju vilken häst som helst vara så jag anklagar honom inte för det. Men annars är han rätt nervig av sig och blir lätt rädd för saker och ting och har väldigt mycket överskotts energi som han har svårt att göra sig av med då han har vart skadad och inte får gå på böjt spår, han har vilat i 6 månader, men nu är han på G igen och jag hoppas han kan bli den lugna och fina Bethoven som han alltid har varit! :)

http://www.lindbergmarica.blogg.se

 
Anna

Anna

12 februari 2012 19:12

Jag hade tidigare lite fördomar mot araber men det ändrades när jag träffade "hästen i mitt liv", en liten arabtjej som verkligen satte sina hovavtryck i mitt hjärta. Tyvärr var hon inte min men jag hade henne som min egen under några underbara år, vi litade på varandra till 100% i alla situationer och hon var både orädd, klok och personlig. Ibland nästan mer som en hund än en häst ;)
Nu är det flera år sedan vi var tvugna att skiljas åt och många hästar har passerat i mitt liv sen dess men det finns fortfarande ingen som ens kommit i närheten av det vi hade - vi var som gjorda för varandra, vi var ett.

Som ett litet sidospår så var det för några år sedan en internationell c-show här i närheten som jag var och kollade på, underbara hästar och så mycket show. Det tjoades och skumpan flödade på läktarna när vinnarna meddelades, en speciell stämning var det som jag aldrig upplevt vid vanliga tävlingar.

http://saybia.blogg.se

 
Jenny Ryman

Jenny Ryman

14 februari 2012 18:33

Fin han är =)

http://caspadia.blogg.se

 
Ingen bild

susanna

19 mars 2012 07:56

Har bara bra erfarenheter av arabhästar under mina 7 år med dom :)
(förutom några ouppfostrade ;)
sussilindstrom.blogg.se

 
Karin

Karin

8 juli 2012 15:28

Jag tycker att man ska komma ihåg att en häst är en häst. Oavsett ras och på så sätt försöka se förbi alla fördomar. Vilket jag förövrigt inte tycker stämmer i arabhästen fall. Utan det bygger på okunskap. Såsom alla fördomar om de olika raserna (tänk alla fördomar om varmblod) Jag har själv egna araber då det är den rasen som jag gillar allra bäst. För att jag gillar dess egenskaper. Men jag rider någon gång i veckan en nordsvensk och ett varmlod. Sen så skulle jag inte köpa mig en egen nordsvensk utan jag vill ha en arab. Men det är väl tur att vi gillar olika?

http://meandmilady.blogg.com

 
Ingen bild

Emelie

2 september 2012 21:04

Heej ! Älskar din blogg ? Länkbyta?? Kram www.arabheest.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica Andersson - 15 juni 2012 10:24


Håll tummarna idag kl 2!!!!  

Av Veronica Andersson - 14 juni 2012 22:13


ja just nu känner ja mest smärta... de gör ont. undviker marsipan så mkt de går. såklart pysslar ja om honom, men ja undviker att kolla på bilder, rida "ordentligt" osv.. allt för att "glömma" honom innan han ens har lämnat mig.... ja vet att annars ...

Av Veronica Andersson - 13 juni 2012 12:50

<a href> http://apps.vizibly.se/hooks/sv/like/189/36e4ed328c2fc40d1542b602a018d0d0246fa6e8/ </a href>   Rösta på finaste Marco =) ...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 20:59

Tänkte skriva om min och Marcos tid tillsamans!   Allting började november 2008... Jag hade min andra ponny till salu och hon blev såld. Carizma. en New forest dam.iaf så satt ja och letade annonser hela dagarna.. ja ville ha en storhäst, en allr...

Av Veronica Andersson - 12 juni 2012 10:37


Kan man vara det?ja dricker fan obo'y typ... jämt? haha... som andra dricker kaffe dricker ja obo'y... men de är ju iaf gott.. :)   Idag ska ja rida, fast lite senare, först ska ja till läkaren å kolla igenom medicinerna så allt är okej. och ta m...

Presentation


Är en oftast glad tjej, som brinner för min dotter och mina intressen som är hundarna och hästarna.

Tävlar med hundarna när det är säsong, och ska börja tävla mer med hästarna när ja samlat mod till det :)

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards